Eesti Novell 2019
Eesti Novell 2019.
Koostanud
Made Luiga, Kajar Pruul,
Maia
Tammjärv, Urmas Vadi.
MTÜ Eesti Jutt.
2019. 256lk.
Vat, jah, siin on nüüd üks selline raamat, mille puhul
pidin tõdema: Et jaa, hakka või vanuigi veel imedesse uskuma. No ei ole ju
normaalne, et see raamat üldse ilmuda sai. Juba igasugune ratsionaalne loogika
töötab tema vastu. Peavoolu kese on ikka romaan, parnassil laiutab romaan, ja
novell, see romaani kadunud lellepoeg, ei tema enam pildile mahu. Samuti ei
toeta ka lugejapoolne statistika novelli. Ikka algavad jutukogu tutvustused nördinud
teatega, et „Ma tavaliselt lühijutte ei loe“, „See pole minu tassike teed, aga…“
jne. Kuid seda kõike trotsides on tegusad inimesed asutanud ühingu „MTÜ Eesti
Jutt“ ning annavad selle tiiva all välja eelneva aasta jooksul avaldatud
novelle. Seesinane on järjekorras juba teine üllitis. Kokku on siia kogutud 18
novelli, mis ilmunud aastal 2018, pluss üks sajanditagune jutt. Enamus tekste
on valitud ajakirjadest (Värske Rõhk, Vikerkaar ja Looming). Aga leidub ka
eraldi jutukogudest valitud palu. Valik on loomulikult piiratud, siia ei ole
kaasatud nt ajakirjades Saladused ega Eesti Naine ilmuvat jutulisa toodangut,
kindlasti on midagi veel välja jäänud, aga olgu. Kaadrisse jääb seega vaid jäämäe
veepealne osa, kuid parem siis juba õun peos kui kõrvits naabri kompostihunnikus.
Pean tunnistama, et lugemise esmamulje valmistas
pettumuse. Mind valdas tunne, nagu oleksin sattunud kuhugi… piimasaali. Märkan,
et laual on portselanist supitirin, taldrikul mõned kiluvõileivad, mille kõrval
seisab kraaniveega karahvin ja tühjad klaasid. Kohkunud näoga peoperemees
teatab, et täna peetakse lühiproosa peielauda. Ei no mida veel! Kergitan näljasena
supitirina kaant, kuid seal ei ole tükkigi liha, on ainult vedel puljong. Kui
nüüd sümbolism kõrvale jätta, siis selle „liha“ all pean silmas seda, et need
novellid ei räägi lugu. Lugu, kus midagi toimub, kus on tegelased, kes viivad tegevust
edasi, see kõik on jäetud kõrvale. Kui Tauno Vahtre kirjutab:
„Tavaliselt ei
juhtunud muidugi mitte midagi, aga ükskord tulid lauluväljakul mingid vene
poisid, näitasid nuga, andsid korra molli ja võtsid kaks rubla ja nelikümmend
kopikat ära.“ (Surm uusaastal, lk 10) Siis ma usun teda üleni.
Alles raamatu lõpuosas jõudsin novellideni, mis oma
nime õigustasid, aga seni oli üks pusimine ja rühkimine, et lõpuni jõuda. See
vist on avangard eesti kirjanduses, et loo jutustamist asendavad
arvamusavaldused, jutlustused ja üüratud sisekaemused.
Muidugi pean
lisama, et eelnevalt lugesin Stephen Kingi raamatut „Öine vahetus“. Sellist
järjekorda ei soovita kellelgi järgida. Olen kuulnud väidet, et lugemine pidi
ilmapilti laiendama, muutma lugeja empaatilisemaks ning need teised voorusedki
kuuluvad lugemuse alla. Aga Kingi lugemine hoopis kitsendas mu arusaamist
novellist, muutis ootushorisondi piiratumaks. Kingilikku elamust siit oodata
oli arusaadavalt otstarbetu. Nii et algus oli üks paras kannatuste rada.
Kusjuures tasub mainida, et nt Urmas Vadi ei hoia ka oma
arvamust just kalevi all:
„Isegi praegu on me kirjanduses liiga palju tühjust,
jama, keskpärasust. On tunda, et kirjanikud ei anna endast kõike ära, esimesed
mõtteidud lüüakse kohe letti, suurema vaate asemel istutakse ninapidi mullas,
põlemise asemel vindutakse, hetkeline kuulsus ja au kustutab kõik, novellidest
ja romaanidest jäävad järele vaid postitusejupid Facebookis, pildikesed
Instagramis. Ja tegelikult arvab ka Janika Kronberg, et tõelisi kirjanikke on
meil vaid mõni üksik. Seda on näha selle järgi, kellest ta oma artikleid
kirjutab, need õnnelikud väljavalitud!“ (Testament, lk 147-148)
Aga Vadi teeb vist nalja, vähemalt on tema novell
ootamatult positiivse alatooniga.
Veel leidus siin raamatus ulmet ja olmet, maagilist
realismi ning groteski. Terve raamatu kohta on vaid neli naisautorit. Kuid
Maarja Kangro juba üksi on mitme eest. Kui üldse keegi surub novelli saledasse
vormi elementide pimedat raevu, siis just tema oma novellis „Tseremoonia“. Paljude
autoritega oli mul siin esmakohtumine. Ehkki enamus loetu meeldejäämine ei siin
kogus avaldatud tekstide tugevaim külg, meenus, et kolme novelli olin varem ka
lugenud. Imestasin isegi, et Johannes Semperi üliõpilasnovell „Püha umbrohi“
(1918) oli kunagi loetud, ja milline keel tol ajal oli, arhailine.
Parima elamuse pakkus Jan Kausi novell „Õnnelik lõpp“.
Kunagi käisid kirjanikud raamatukogudes kohtumas lugejaga. Ühelt kohtumiselt jäi
Jan Kausi hääl mulle meelde. Nüüd lugesin mõttes tema häälega seda novelli ja
selline tunne oli, nagu kuulaks teda ennast seda ette lugemas. Lugu ei ole
iseenesest midagi uut. Legend räägib, et bluusmuusik Robert Johnson kohtas
kunagi ristteel kuradit, kellele oma hinge müüs, sama juhtub ka „Õnneliku lõpu“
peategelase Oliveriga. Siin novellis on vahetuskaubaks kohtumine kunagise armastatuga.
Eks jutt ongi armastusest, millest siis veel võiks kirjutada. Et kas vana arm
ka roostetab või kohtumine muusaga, jah, tõlgendada võib mitmeti. Õnnestunud on
tegelase avamine. Kaus paneb oma kangelasele juhtmed külge, ühendab vooluvõrku,
keerab pöördlülitit, teisisõnu: äratab oma tegelase ellu ja paneb tegutsema.
Kõik on veenev, kõik on usutav ja samas inimlik, isegi liigutav. Natuke naljaks
oli samuti, kohanimi „Nõuvere“, see on pärl. Kausi novelli märgati ja talle
anti selle eest Tuglase novelliauhind 2019. aastal.
Teine auhinna saaja, Tiit Aleksejev (Tõlkija), on ka
siin raamatus. Samuti hea jutt, oleks võinud lühem olla. Ai jah see postitus
kisub juba liiga pikaks. Lõpetuseks: kes soovin eesti kirjanduse lüsiproosast
väikest ülevaadet, neile soovita. Raadioteater on viis novelli sisse lugenud.
Kuulata neid tekste Kaspar Velbergi esituses on ka huvitav kogemus.
Raadioteater
Loetud ja kirjutatud
Meiemaa
Hyperebaaktiivne
Goodreads
Loterii
Raadioteater
Loetud ja kirjutatud
Meiemaa
Hyperebaaktiivne
Goodreads
Loterii
Kommentaarid
Postita kommentaar