Münchhauseni lood





VV. Gottfried August Bürger.
 Münchhauseni lood.
 Tlk Mati Unt.
 Eesti Raamat.
 1974. 104lk.



Pean mainima, et mind paneb imestama Westfaali vabahärra von Münchhauseni kuulsus. Ma ei olnud temast varem lugenud, aga ometi olin kuulnud jutte tegelasest, kes lendas kahurikuulil ja sikutas end juukseidpidi välja soost. Tegelikult oli tal neid seiklusi veelgi rohkem. Ta jõudis osa võtta Vene-Türgi sõjast, sõita merd ja käia kaks korda ära isegi Kuul. Kahjuks jäid kõik tema lennukad jutud laialipillatuiks või levisid suusõnaliselt, kuni G. A. Bürger need ühtede kaante vahel välja andis ja Gustav Dore meeleolukad illustartsioonid lisas. Mis ma võin öelda, muhe lugemine. Ega siin ei tasu füüsika ja loogika tavapärastes reeglites sõrmega väga järge ajada. Kui pooltki uskuda, võib sellesti kolmveerandiga juba petta saada, kuid lugeja veenmine ei olnud üldse eesmärk omaette. Münchhausen soovis lihtsalt aadlike hulgas, kuulates teiste jahilugusid, sõna sekka öelda. Et kõik siiski täpselt nii oli, nagu räägitud, armastas ta ikka oma juttu lõpetada väikese vimkaga.

„Olen nõus, et see kõik kõlab uskumatuna, kuid igaühel, kes vähimalgi määrab kahtleb, on ju vaba voli ise Kuu peale minna ja oma silmaga veenduda, et ma olen tõest nii rangelt kinni pidanud, nagu võib-olla ainult vähesed rändurid seda teevad.” (lk87)

Kesknadal



Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Ivar Soopan. Kõik poisid ei saa suureks.

Jüri Tuulik. Vares.

Giovanni Boccaccio. Dekameron.