Põgenemisktase
Põgenemiskatse.
Tõlkinud Ralf Toming ja Hardi Tiidus.
Eesti Raamat.
1965. 360lk.
Et teaduslik fantastika (TF) mulle natukene huvi pakub, siis lugesin ka seda raamatut. Tegemist on kogumikuga, mis koondab kokku kuus juttu seitsmelt autorilt. Aastaarv tegi mind küll alguses punapropaganda suhtes pisut ettevaatlikuks, vene keeles ilmus ta veel varem (1962), aga kõige hullem ei olnudki, kannatasin ära. Eks asi on selleski, et pärast Abram Palei "Planeediavarusse" lugemist sain juba aru, et kui enam hullemkas minna ei saa, põhjas on ära käidud, no siis edasi lihtsalt peab paremaks minema. Ja läks ka.
"Põgenemisktase" Arkadi ja Boriss Strugatski. Kaks sõpra kohtavad ei-tea-kuskohast-ilmunud-tüüpi, kellel on vaja pakku pääseda. Algab lend asustamata planeedile, mis ei olegi nii väga asustamata. Tagasi maale küll jõutakse kolmekesi, kuid too võõras tüüp kaob jälle justkui minevikku.
Ma küll pole palju neid vendi lugenud, aga siin on midagi, mida neilt poleks ka osanud oodata, allegooria natsismi aadressil, aga miks mitte. Kvaliteedimärk vene TFs nad on ja selles pettuma ei pidanud. Heas mõttes kummaline ning hoogne jutt.
"Kangelastegu" Anatoli Dneprov. See on üks katastroofilugu sellest, kui päikese ette ilmub kosmosest pilv, temperatuur Maal hakkab tõusma ja leidub ainult üks inimene, kes suudab olukorra lahendada. Paraku peab too kangelane minema enne maalaste päästmist operatsioonile, et avalduks tema võimekus teadlasena. Ja teadlase naine kardab, et kaotab oma abikaasa operatsiooni käigus. Kuid lõppeb kõik nii, nagu peab, hästi.
Üks üsna keskpärane jutt siin raamatus. Kohe Strugatskite järele paigutada just see teks... See on midagi sarnast, kui nt minna kontserdile, kus pärast Pink Floydi tuleb lavale Green Day. Kuigi jutu mõte oli kiiduväärt. Teadlaste töö ei pea olema ainult külmkapi suuruste arvutite taga nokitsemine. Sellega, et peategelasel on pruut, kes teda koju ootab, lisas Dneprov loole mõningast inimsuse mõõdet. Aga jutt!? Kahju küll, aga jutt kannatab harvaesineva nõrkuse all - ta on aldis unustamisele, meelde ei jää. Katastroofiga peaks ometi kaasnema traagika või siis paanika, aga siin lahenes kõik kuidagi lihtsalt, möödaminnes ja kergelt.
"995. pühak" Juri Tsvetkov. Taevast kukub meteoriiditükk, mis hakkab oma elu elama. Esimesena avastab euroopiumi isa Krollitsias, kes ise ka hakkab muutuma, aga seda avastatakse alles mitu sajandit hiljem, kui maa seest leitakse metallist kuju.
Kui enamasti läheb TF kaugele tulevikku, siis siin jutus minnakse hoopis minevikku ja hakatakse oleviku poole liikuma. Ja peale selle, et jutt on jumalavallatu, Giordano Bruno eluajal oleks selle eest tuleriidale saadetud, on see kõige naljakam lugu siin raamatus.
"Glegid" Ariadna Gromova. Tundmatul planeedil leiab Talanovi meeskond jälgi võõrast tsivilisatsioonist. Seal on linn, aga see on hüljatud. Ühtäkki hakkab meeskonnas levima ohtlik viirus (skafander rebenes). Kui nimetult planeedilt leitakse viimased ellujäänud kohalikud, saadakse saladusele jälile, et kes seal elavad ja mis juhtus.
Hea lugu, aga lõpp jäi puudu. Ega tal algust ka polnud. Ei olnud nii, et seilatakse mööda kosmost, saadakse signaal, mille suunas lennatakse. Algas juba nimetul planeedil ja lõpus ei lennatudki sealt enam ära. Lõpu pidi ise juurde mõtlema. Kuid see eest oli keskmine osa üle keskmise, tekkis pilt omaette maailmast. Minna tühja võõrasse linna, ronida linnaalustesse käikudesse, neil ei olnud isegi relvi. Mul hakkas filmi "Alien" osa 1. ja 2. vaimusilmas juba jooksma, korraks oli pisut õudne. Aga vene TFs ei ole alati pahasid pahalasi, võõras on hoopis sõbralik. Tasub mainida, et Gromova on ainus naisautor selles kogumikus. Olgu muidu kuidas on, aga vähemalt Tööpunalipu ordeni on ta küll välja teeninud.
"Tšungri suurpäev" Anatoli Glebov. Planeedil Marss on täiesti toimiv ühiskond, kes avastab ühel päeval, et naabrid Maalt plaanivad külla tulla. Viimases lootuses peab nende pealik korraliku kõne, milles saab nahutada isegi Jefremov, et isegi tema.
Kogu jutt ongi üks suur kõne. Väike satiir või nöökamine venelaste suunas, oli-oli. Tegelikult rääkis Glebov täitsa huvitavast asjast. Ta seadis kahtluse alla väite, et kui kohtutakse maavälise tsivilisatsiooniga, siis ei pruugi need "tulnukad" olla üldse rohelisse kostümeeritud inimesed, vaid välja näha sootuks isemoodi. Ja tema marslased olid nt sipelgad. Jutuna kippus venima, aga vähemalt ei läinud kantseliidiks üle.
"Rändur ja aeg" Gennadi Gor. Minajutustaja laseb end kolmesajaks aastaks külmutada, et jõuaks ära oodata pikemale kosmoselennule suundunud abikaasa. Jutt kulgebki kahel tasandil, minevikus, kuhu jäid maha omaksed, ja tulevikus, kus on asustatud lähimad planeedid.
Gor on Strugatsite kõrval ainus autor, kellelt olen ka varem ühe lühijutu (Võlubarett) lugenud. Kuid siin on ta kirjutanud juba lühiromaani, mille oleks ka eraldi raamatuna saanud avaldada. "Rändur ja aeg" ei ole lugu, mis pakub välku ja pauku. Juba tempo on pikaldane. Oma tegumoelt erineb ta teistest tunduvalt. Teolt on ta prosaist, moelt lüürik, nii võiks teda ehk iseloomustada. Pikad heietused võtavad ohtralt lehekülgi, sekka lisatakse juba värsse. Üsna kurb jutt, aga lõppes siiski lootusrikkalt. Põhiteema on aja ja ruumi ületamine. Kas igavene elu on mõistlik ja võimalik? Gor ei ütle seda otse, kuid pigem kaldub nõustuma, et inimene kuulub oma aeg-ruumi.
Eks seda võib kogu raamatu kohta ka öelda, et ta jääb oma ajastut peegeldama. Kuigi suuri ootusi ma siin hellitama ei hakanud, sain siiski nii üllatuda kui nõutult õlgu kehitada, et kui erinevad võivad autorid ikka olla. Aga eks see ühe antoloogia varjatud mõte ongi - näidata kirjasõna eripalgelisust. Ja mis ridade vahelt veel heameelt valmistas, oli see, et punaplagu on osaliselt klaasi taha vitriini pandud, kippuski teine juba segama.
BAAS
Kommentaarid
Postita kommentaar