Manfred Kalmsten. Kaarnalaul.
Manfred Kalmsten.
Kaarnlalaul.
Fantaasia. 2021. 153 lk.
Olen tagakaane tutvustusega
täitsa nõus, et see on üks sünge fantaasialugu, nagu mainis Raul Sulbi. Kui nt
maailma loomist silmas pidada, siis võib leida natuke sarnasust eelmise raamatu
nimilooga "Raske vihm" (2020), ka siin liiguvad tegelased ringi
asulas, kus esineb hüljatuse ja mahajäetuse hõngu. Tegelikult on neid maailmu,
mille vahel pendeldatakse päris mitu. Üks hakkab kokku varisema ja siis minnakse
ajutiselt järgmisse, aga ulmes ei ole selles midagi üllatavat.
Viimase aja sündmuste taustal Ukrainas on
kuidagi nii läinud, et fantaasialt ootan mingit eraldumist, väljalülitamist,
olen nõus, et ulme esimene eesmärk on ikka eskapism. Aga jõudes 53. leheküljele
loen:
"Aekadion oli tules. Tuhastusid
tuhanded pargid ja aiad. Ükshaaval varisesid kokku hõljukpaleed, mis veel mõned
päevad tagasi oma valgest sulakivist seintelt nii suursuguselt päikesevalgust
peegeldasid. Sellesama päikese valgust, mida nüüd varjutasid süsimustad
suitsupilved, põrmupaiskavate ehitiste ülespaisutatud tolm ja viimast
lootusetut võitlust pidavate aekadionalaste sõja- ja hädakisa." (lk
35)
Jah, oleks ülekohtune mingeid paralleele
tõmmata, vaevalt Kalmsten oskas neid asju ette näha, kuigi kirjanikud teinekord
prohvetlikke võimeid evivad. Kui nuriseda, siis pigem selle üle, et nimede
valik oli kesine. Muidugi on rõõmustav näha, et hakatakse üle saama sellest
taagast, et ulmes on tegelaste nimed parajad keelemurdjad, kui kõrvuti olid
tähed x, z, ja y. Kalmsten on aga liikunud teises suunas ja pannud kolmele
tegelasele hoopis sellised initsiaalid: Haldemar, Hekariam, Hattarseir, ja et
asi veel segasem oleks, on need paigutatud korra isegi ühele leheküljele
(96).
Ega siin lugejale väga armu ei anta.
Kummaline on ka raamatu kompositsioon. Esimese hooga ei saa arugi, on see nüüd
romaan või jutukogu. Autor oleks justkui laua taha istunud, kirjutanud algusest
lõpuni valmis loo, siis sellele käärid sisse löönud ja peatükid omavahel sassi
ajanud. Välja on tulnud sellest iseäralik kollaažromaan, aga samas see võte
töötab. No alguses oli kuidagi rabe, ei osanud pilti kohe kokku panna, siis
kippus juba looma ja alles viimane kolmandik, vat siis muutus huvitavaks, nii
et ei saanud raamatut käest. Pean siinkohal vajalikuks hoiatada, et Kalmsteni
näol on tegemist autoriga, kes ei pelga oma loomingus kasutada erootilist
vaibi, küll sordiini all, ent siiski. Ah et millest raamat räägib, ikka
inimeseks olemisest ja mis sellega kaasas käib, kui olukord võib väljuda
kontrolli alt. Eks sellest raamatust ole juba kirjutatud ka üksjagu, mis ma
enam lisada oskan. Pildid on lahedad, nii sees (Liisa Berezkin) kui kaanel
(Meelis Krošetskin).
Kommentaarid
Postita kommentaar