Herman Sergo. Rukkirahu.
Herman Sergo.
Rukkirahu.
EestiRaamat.
1990. 128 lk.
Mõni aeg tagasi hakkasin
Sergo raamatuid lugema ja jõudsin nüüd järjega „Rukkirahuni“. Ülemäära palju
see raamat tähelepanu ei ole pälvinud, kuid LV grupist ühe naksaka arvustuse siiski
leidsin (Sirli Sikov). Veel avastasin, et Rohuküla lähedal on olemas saar
nimega Rukkirahu, aga raamat sellest ei räägi. Raamatus tehakse hoopis juttu
samanimelisest kaubalaevast, mis kunagi Läänemerel oma elu on elanud. Jah,
Sergo raamatutest hakkab juba selline mulje tekkima, et laevad on ka justkui
elavad olendid. Vähemalt on kotermann igas korralikus laevas olemas. Peale
selle kuulub meeskonda muidugi kapten, stjuardess, laevakoer – Jänki ja veel
mitmeid huvitavaid tegelasi, kellega siin raamatus kohtuda saab.
Mis minu jaoks jäi
alguses arusaamatuks, oli see, et kes räägib. Minajutustaja nime ei saa kordagi
mainitud. Kuna ma hiljuti lugesin Sergo debüüti „Meri kutsub“, siis oli siin
mitu episoodi, mis hakkasid juba korduma. Nt kui meenutati, kuidas purjekas
„Helga“ sattus hooletult laaditud viljalastiga merehätta, siis sai selgeks, et
olen seda juba lugenud. Ühtlasi tabasin ära, et Sergo on iseend üheks
peategelaseks munsterdanud. Sündmustik, mida ei ole sugugi vähe, leiab aset 1930ndate
lõpul ja päädib sõja algusega 1941, kui aurik
„Rukkirahu“ Osmussaare juures põlema pommitatakse.
Kuidagi sujuvalt on see küll
läinud, kuid Sergost on mu lemmikkirjanik saanud. Paraku teeb selline hoiak
tema raamatust kirjutamise raskemaks. Ei saa ju öelda, et jaa, oli hea, aga…
Kui see oleks ainus tema raamat, mida loeksin, siis oleks see viimase peal asi.
Aga autori teiste teostega võrreldes, kui üldse on olemas Sergo raamatutel kese
või tuumik kui niisugune, siis Rukkirahu jääb sinna kuhugi äärealale pigem. Sellega
hakkan küll harjuma, et tema lemmikvõte on tagasivaade, aga seda oleks võinud
vähem kasutada. Need on need kohad, mis algavad enamasti nõnda: „Korraga meenus
mulle juhtum väikeselt rannasõidu-halulaevalt… jne“. Neid on pikitud vahel mitu
tükki pikema peatüki vahele, aga lugu ennast nad alati edasi ei vii, teinekord
ei jää need ka kauaks meelde.
Oli ka head.
Kompositsiooniga eksperimenteerimine pakkus toredat vaheldust. Raamat jaguneb
kaheks osaks, esimeses jutustab kapten kahe aasta teenistusest laeval oma
mälestuste kaudu. Teine osa algab viiskümmend aastat hiljem, kui laeva
edasisest saatusest räägib keegi tundmatuks jääda sooviv meremees. Kahju on
ainult sellest, et raamat ilmus postuumselt. Vahemärkuse korras mainin ära, et
olud muutusid 90ndate algul juba vabamaks, seda tunnistab kas või Aarne Mesikäpa
trikolooriga kaunistatud aurik pealkaanel. Veel mõni aasta hiljem ja sõja teema
arendus oleks saanud teise lahenduse, praegu jääb justkui i-le täpp lisamata. Selge
on see, et halvad olid mõlemad, nii venelased kui sakslased. Suurema pildi
maalimisel jääb Sergo siin pigem kroonikuks. Teisest küljest on ka ajaloo ning
merenduse teema piisavalt huvitavad, mis mind lugemise juures hoiavad, ja nendes
on Sergo tugev.
Raamatu viimases
veerandis on koht, kus kapten istub kaldal ja vaatab Nõva rammas roostetavat Rukkirahu
vrakki. Kui tõmmata väike paralleel, võrrelda kujundeid, siis tuleb meelde raamat
„Tants aurukatla ümber“, mille kirjutas Mats Traat. Midagi on neil ühist peale
selle, et mõlema keres oli katel. Sümboolselt tähistab see ühe ajastu lõppu,
ring sai täis. Nõva rand on kena koht. Lisan siia, igasuguseid autoriõiguseid
ilmselt rikkudes, Piibe Arraku õlimaali aastast 2020 (https://www.e-kunstisalong.ee/Nova_rand_10710). Ka see kannab pealkirja „Nõva
rand“. Meri on ilus.
Kommentaarid
Postita kommentaar